Zgrany i dobry zespół jest podstawą w każdej firmie. Ważne jest, aby zespół był też doświadczony. Dotyczy to w głównej mierze gastronomii, zwłaszcza sieci, gdzie oprogramowanie dla gastronomii często jest skomplikowane i wymaga doświadczenia w użytkowaniu. O tym, jak motywować, by duża rotacja pracowników w gastronomii, nie miała miejsca – przeczytasz tu: https://gastro.pl/jak-motywowac-pracownikow-w-restauracji/.
Rekrutacja to podstawa
Aby posiadać możliwie najlepszy zespół, należy zacząć już od samego początku – a więc od procesu rekrutacyjnego. Przede wszystkim należy trzymać się własnych wymagań. Pracownik, który nie do końca im odpowiada nie powinien być zatrudniony. Istotną rolę w procesie rekrutacji, odgrywa dokładne opisanie, czego wymagamy w pracy na danym stanowisku. Niedomówienia, dodatkowe obowiązki, wcześniej nie ustalane, sprawiają, że pracownik jest zniechęcony, a przez dodatkowe obowiązki czuje się oszukany (bo nie otrzymuje za nie wynagrodzenia). Tak samo jak przeczyta w Internecie na temat dużej rotacji pracownikow w konkretnej fimie.
Atmosfera pracy ułatwia zarządzanie zespołem – duża rotacja pracownikó przeszkadza
Atmosfera w pracy jest bardzo istotna. Bez niej, zespół nigdy nie będzie odpowiednio zgrany i zaangażowany, co może skutkować niską efektywnością pracy. Zespół taki może wręcz sabotować pracę, przykładowo pomijając wprowadzanie zleceń, przez co drogie oprogramowanie dla gastronomii okaże się bezużyteczne i nie wprowadzi pożądanego spokoju w pracy. Szkolenie – zwiększa efektywność i przywiązanie pracownika
Szkolenie pracownika jest równie istotne. Odpowiednio wyszkolony pracownik będzie pracował znacznie lepiej i wydajniej niż bez szkolenia. Oczywiście szkolenie musi być przeprowadzone rzetelnie i realnie wpływać na pracę. Dodatkowym atutem z pewnością jest fakt, wedle którego pracownik, który widzi, że pracodawca w niego inwestuje, jest znacznie bardziej zmotywowany do dobrej, solidnej pracy. Odpowiednie szkolenie sprawia też, że przykładowe oprogramowanie dla gastronomii nie będzie powodem frustracji, a przydatnym narzędziem do usprawnienia pracy i zarządzania lokalem. Zbyt duża rotacja pracowników nie ukazuje ciągłośći – co za tym idzie – szkolenie nie jest efektywne.
Elastyczność czasu pracy
Ważnym aspektem może być również dopracowanie grafiku w taki sposób, aby spełniał potrzeby pracowników. Dzięki temu będą oni mogli pogodzić pracę z innymi obowiązkami, co z pewnością również pozytywnie wpływa. Pracownik taki nie odczuwa stresu, związanego z ciągłymi zmianami w grafiku i strachu, że danego dnia będzie miał zarówno zmianę w pracy, jak i przykładowo ważny egzamin na uczelni.
Nadgodziny również nie są lubiane przez pracowników, zwłaszcza te niepłatne. Dlatego warto ich unikać, a jeżeli już się pojawią, odpowiednio wynagradzać. Oczywiście należy również pamiętać, aby nie przesadzić w drugą stronę – wysoko płatne nadgodziny mogą spowodować pozorowanie pracy, które bywa bardzo kosztowne dla pracodawcy przy prowadzeniu firmy.
Co powinien zrobić więc dobry pracodawca? Odpowiednio poszukiwać i zatrudniać, pamiętając o dokładnym opisaniu stanowiska pracy oraz o zarobkach i, jeżeli taka jest możliwa, ścieżce kariery, dbać o dobrą atmosferę pracy, odpowiednio szkolić, nie tylko rzeczy interpersonalnych, ale również obsługi oprogramowania, być elastycznym w sprawie grafiku, unikać nadgodzin lub odpowiednio je opłacać. Aby znacząco obniżyć rotację, wystarczy już dobrze zaplanowany, przemyślany grafik. Przez różnego rodzaju kolizje między pracą a życiem prywatnym (uczelnia, obowiązki domowe, etc.) dochodzi do największej rotacji.
Nie mogę doczekać się następnego artykułu.
Jestem pewien/pewna, że twój blog pomoże wielu ludziom.